Den 28. maj 2022 kom Forbrugerombudsmandens retningslinjer og de nye regler om prismarkedsføring, trådte i kraft. Det er godt at kende til reglerne hvis du vil undgå en ubehagelig situation. Budskabet er klart: Jo større omsætning – Jo større bøder.
Det kan virke uoverskueligt og rodet, men frygt ej
Vi har kogt det ned til 3 overkommelige punkter
- 1. Prisnedsættelser
= Menes de besparelsesudsagn ved sammenligning med egen tidligere pris, som eksempelvis kan være normalpris/tilbudspris, før/nu, spar m.m.
Det er et krav, at man SKAL oplyse førprisen (alle steder, også SoMe relateret). Det er acceptabelt at have “generelle meddelelser om prisnedsættelser” (teasere), men så snart et konkret produkt kan identificeres, hælder FO til at førpris skal oplyses. Som virksomhed bliver I derfor tvunget til at vise priser på produkterne.
Har du hørt om 30:10 reglen?
Den er særlig vigtig at kende til, hvis din virksomhed laver prisnedsættelser i forbindelse med Black Friday og julesalget. Hovedreglen går som udgangspunkt ud på, at produktet skal have være udbudt til salg til normalpris i mindst 30 dage umiddelbart før kampagnens start (også kaldt ‘normalprisperioden’). Normalprisperioden er 30 dage, og tilbudsperioden må være højst 10 dage.
I skal altid oplyse den konkrete førpris for produktet. Det er ikke længere nok at oplyse det indirekte, som eksempelvis “SPAR 2.000,- NU 3.999,-”
OBS, pas på vildledende handlinger! På sociale medier må man ikke komme med informationerne dråbevis, der må altså ikke forekomme undladelser, idet det kan blive opfattet som misforståelser. Derfor skal man altid have ‘det hele med’.
- 2. Andre salgsfremmende udtryk
= Menes ikke prisnedsættelser, men eksempelvis udtryk som ‘gratis’, ‘Chokpris’, ‘Kun’, ‘Fast lav pris’, ‘brugte varer’, ‘Skarp pris’, ‘2. sortering’ m.m., som kun må benyttes hvis de har et reelt indhold, hvilket betyder, at købet skal være særlig fordelagtigt.
Hovedpointe: Man må ikke give et indtryk af, at det er prisnedsættelse.
OBS: Pas på, hvis det kombineres med visuelle “tilbudsmarkeringer”, f.eks. gul splash, røde priser (hvis normalt sorte) og lignende. Man får ikke indtryk af, at man ikke får mindre priser, fordi hvis man bruger farven gul, indikerer man en prisnedsættelse.
Vildledende handlinger: Afbildes en vare, skal der være overensstemmelse mellem billede og tekst/speak. Man må IKKE være i tvivl om, hvor meget af det afbillede, der er omfattet af prisen. Dette gælder eksempelvis, hvis man både har en sofa og en pude på det afbillede, og det kun er sofaen, der er omfattet af prisen.
- 3. Sammenligning med andre erhvervsdrivende
= Menes en sammenligning med andre erhvervsdrivendes priser og priser på markedet (markeds-/vejledende pris)
Generelle udsagn om prisbillighed, hvor man sammenligner sig med sine konkurrenter, såsom “Vi er billigere”, “Skarp markedspris”, “Du finder de billigste priser hos os” m.m. Dette må man godt, MEN man skal kunne dokumentere, at dette også passer – ellers vil dette opfattes som vildledende.
Hvis du bruger “Vejledende pris” skal du være opmærksom på, at det skal kunne dokumenteres at produktet sælges eller udbydes til salg til den angivne markedspris, på et repræsentativt udsnit af den del af markedet, som det er rimeligt og relevant at sammenligne med.